لامپ یووی

کاربرد لامپ یووی uv در صنایع ساختمان

لامپ یووی uv

کاربرد لامپ یووی uv در پزشکی: لامپ یووی uv در صنعت پزشکی و در زمینه درمانی مانند لامپ فتوتراپی ودر زمینه ضدعفونی هوا و آب و تجهیزات مانند لامپ UVC یا لامپ ضدعفونی کاربرد بسیاری دارد.

لامپ uv فلورسنت یا لامپ uv مهتابی نوعی لامپ تخلیه گاز الکتریکی است که در چند مدل ارائه میگردد .

UVA

این مدل لامپ یووی uv در پزشکی، صنایع داروسازی، واکنش های فتوشیمیایی، تشخیص و تجزیه و تحلیل در صنایع نساجی و مواد شیمیایی، (برای تست، بازرسی و تجزیه و تحلیل در شاخه های مختلف صنعت، به عنوان مثال استفاده جرم شناسی، جمع اوری تمبر و دارو)، تایید آثار تاریخی و سنگهای قیمتی، بانکداری و علم پزشکی قانونی، ( تولید جلوه های ویژه در صنعت سرگرمی، به عنوان مثال در کلوپ های شبانه و صحنه تئاتر و سینما)، نور علامت دهنده(sign lighting) و تست اسکناس مورد استفاده قرار می گیرند. طول موج آن بین ۴۰۰-۳۱۵ نانومتر بوده و موج بلند گستره uv میباشد. علامت اختصاری لامپ UVA برروی بسته بندی BL بوده که مخفف BLUE است. همچنین لامپ یووی BLB نیز مخفف blue blacمیباشد.

لامپ یو وی صنعتی با اشعه ماوراء بنفش:

این لامپ که مخصوص دستگاه خشک کن سنگ و در سنگبری ها کاربرد فراوانی دارد، نوعی سیستم خشک کننده پوششهایی مانند سطوح سنگ و سرامیک و کاشی میباشد که با تابیدن اشعه ماوراء بنفش و ایجاد واکنش شیمیایی، باعث انجام عمل خشک کردن می گردد.

در صنایع سنگ و سنگبری ها، لازم است سنگ پس از مرحله صیقلی شدن که از آب استفاده میکند ، خشک شود . لذا انواع سنگهای مرمریت ، مرمر ، گرانیت و تراورتن که بصورت تایل یا اسلب از زیر دستگاه خشک کن عبور می کنند ، توسط اشعه تابیده شده از لامپ یو وی UV بر سطح سنگ کاملا خشک و آماده رزین شدن میشوند .

در این مرحله ، عملیات تور و رزین روی یک سمت سنگ های اسلب یا تایل انجام میشود و سپس سنگ از زیر دستگاه خشک کن سنگبری شرکت ماشین سازی ایران مهر (یا سایر شرکت های مشابه) که با اشعه تابیده شده ماوراء بنفش لامپ های یو وی UV سریعا خشک میشود ، آماده بسته بندی و انبار میشود .

در صنایع کاشی و سرامیک، اشعه تابیده شده از این لامپ بر مرکبهایی که کاملا بی رنگ هستند اثر گذاشته و باعث پلیمریزه شدن مواد ترکیبی پوشش یا همان مرکب و شکل گرفتن سریع پیوندهای سطحی مرکب و در نتیجه خشک شدن آن ها می شود.