لامپ uv

لامپ uv و کاربرد آن در بیمارستان ها ۲

دستگاه ضد عفونی سطوح بیمارستانی و کلینیک ها :

لامپ uv ،ضدعفونی فضا و سطوح بعد از ضدعفونی آب یکی از مهمترین و موفق‌ترین موارد استفاده از اشعه ماورای بنفش به شمار می‌آید. در حالی که ضدعفونی هوا با وسایل متداول ضدعفونی به سختی ممکن بوده و یا عملی نباشند، اشعه ماورای بنفش به عنوان وسیله‌ای موثر برای از بین بردن میکروارگانیسمهای معلق در هوا به کار می‌رود. در این روش کل هوای موجود در فضا به کمک جریان طبیعی از مجاورت لامپها عبور نموده و تراکم میکروبی موجود در فضا به میزان بسیار زیادی تقلیل می‌یابد. بدین ترتیب از انتقال بیماریها و عفونتهایی که از راه تنفسی سرایت می‌کنند جلوگیری می‌گردد.

کاربرد لامپ uv برای ضدعفونی فضای اتاق عمل ، کلینیک ها :

بیمارستانها (اتاق عمل ، اتاق انتظار ، بخشها و لباسشویی ها)
داروسازی ، آزمایشگاهها و آشپزخانه ها
صنایع غذایی ، کشتارگاهها ، صنایع لبنی ، پرورش دام و طیور ، تولید خشکبار
تهویه مطبوع

موارد کاربرد لامپ uv برای ضدعفونی سطوح اجسام در اتاق عمل و کلینیک :

ضدعفونی مواد بسته در صنایع غذایی مانند فویل ، قوطی و بطری
جلوگیری از آلودگی مواد در فرآیند تولید و بسته بندی
مخازن ، ظروف و بطری و همچنین دستگاههای پرکن

عوامل موثر بر بازده ضدعفونی توسط لامپ uv :

برخلاف بسیاری از ضدعفونی کننده ها، اشعه یووی یک  فرایند فیزیکی است که به زمان تماس جهت غیر فعال سازی مواد بیماری زا ، بستگی دارد. برای رسیدن به غیرفعال‌سازی ، باید توسط میکروارگانیسم جذب شود بنابراین هر عاملی که از رسیدن اشعه یو وی به میکروارگانیسم های جلوگیری کند باعث کاهش تاثیر ضدعفونی کردن می‌شود. گزارش داده‌اند که pH روی خاصیت ضدعفونی توسط اشعه uv موثر نیست، عواملی که روی بازده ضدعفونی توسط دستگاه موثرند عبارتند از:

فیلمهای شیمیایی و مواد آلی و غیر آلی حل شده:

رسوب جامدات روی سطح لامپ uv می‌تواند شدت اشعه را کاهش داده، در نتیجه باعث کاهش بازده ضدعفونی گردد.
به علاوه فیلمهای تشکیل شده، ناشی از تاثیر مواد آلی ، منیزیم ، کلسیم و رسوبات آهن هستند که گزارش شده است. آب که غلظت آهن ، سختی ، سولفید هیدروژن و مواد آلی در آن زیاد باشد بسیار مستعد تشکیل رسوب است، که به تدریج شدت کارایی اشعه یووی را کاهش می‌دهد.

تنوع مواد شیمیایی می‌تواند عبوردهی را کاهش دهد، که آنها شامل اسیدهای هیومیک ، مواد فنولیک و سولفونات لیگنین ، کروم ، کبالت ، مس و نیکل هستند. همچنین عوامل رنگی مانند چای و مواد استخراج شده برگ گیاهان باعث کاهش شدت uv می‌شود.

اجتماع میکروارگانیسمها و کدورت:

سطح ذرات ، محل پرورش و نگهداری باکتریها و دیگر باکتریهای بیماریزا است. لذا وجود ذرات روی بازده ضدعفونی به دلیل اینکه باکتریها را از پرتو اشعه uv محافظت و نیز نور اشعه یو وی را متفرق می‌کند موثر است به هر حال کدورت زیاد باعث تاثیر ، روی ضدعفونی می‌شود. همانند ذرات که باعث کدورت می‌شوند، اجتماع میکروارگانیسمها نیز می تواند روی بازده ضدعفونی موثر باشد و آن به این دلیل است که باعث می‌شود با کتریهای بیماریزا در آنها جایگزین شده، عملا در پناه قرار گیرند.

مزایای کاربرد دستگاه استریل UV بیمارستانی :

رفع موثر آلودگی میکروبی بدون آلودگی شیمیایی
ضدعفونی فوری بدون نیاز به مخزن تماس
ضدعفونی موثر میکروارگانیسمهای مقاوم در برابر کلر و اوزون
عدم ایجاد ترکیبات جانبی مضر و بیماری‌زای شیمیایی
عدم ایجاد طعم و بوی شیمیایی
عدم تغییر در کیفیت فیزیکی و شیمیایی
عدم ایجاد عوارض فوری و حساسیت
عدم تخریب محیط زیست