لامپ یووی

لامپ یووی مورد استفاده در چراغ قوه

در این مقاله کاربرد اشعه ماوراء بنفش و کاربرد لامپ یووی در چراغ قوه  را با هم بررسی می کنیم.
به معنای ساده اشعه ماوراء بنفش موادی که قابل مشاهده نیستند را برای ما قابل مشاهده می کند. اشعه ماوراء بنفش در محدوده بینایی انسان نیست و آن را با چشم مستقیم نمی توانیم مشاهده کنیم. به همین دلیل است که یکی از اسم های این اشعه بلک لایت (Black light) یا نور تاریک نام گرفته است.

بسیاری از مواد از جمله مواد معدنی ، گیاهان ، قارچ ها و میکروب ها، و نیز مواد شیمیایی ارگانیک و غیر آلی می توانند اشعه ماوراء بنفش را جذب کنند و باعث می شود الکترونها در ماده به سطح میزان انرژی بالاتر می رسد سپس این الکترون ها در یک سری از مراحل کوچکتر می توانند به سطح انرژی پایین بازگردند و بخش هایی از انرژی جذب شده خود را به عنوان نور مرئی منتشر می کنند.

چراغ قوه یووی (UV) و کاربردهای اشعه ماوراء بنفش

نور یک موج الکترومغناطیسی است البته در این مورد فرکانس یک جنبه و موضوع مهم می باشد. برای برخی از فرکانس های باریک چشم انسان قادر به شناسایی و مشاهده این امواج است و چشم امواج فرکانس پایین را به عنوان رنگ قرمز تحلیل می کند . برخی از جانداران از جمله پرندگان ، خزندگان ، حشرات و زنبورها قادر به دیدن امواج مرئی نزدیک به تابش یووی  هستند.

لامپ یووی موجود در چراغ قوه  (UV) و کاربردهای اشعه ماوراء بنفش

این طیف رنگ را به هفت بخش می توانید تقسیم کنید : قرمز، نارنجی ، زرد ، سبز ، آبی ، نارنجی و بنفش. اما چه حقیقتی است؟ واقعا شما می توانید این رنگ ها را فقط به سه رنگ قرمز، سبز، آبی یا هزار رنگ اگر شما ترجیح می دهید تقسیم کنید. اگر شما این رنگ ها را با هم ترکیب کنید مغز انسان این رنگ ها را به عنوان رنگ سفید تشخیص می دهد.

فروش لامپ یووی 

طول موج

لامپ یووی موجود در چراغ قوه های یووی دارای طول ۱۰ تا ۴۰۰ نانومتر است و چشم انسان قادر به شناسایی اشعه های یووی زیر ۳۸۵ نانومتر نمی باشد زیرا چشم دارای گیرنده های رنگی مورد نیاز برای مشاهده اشعه فرابنفش نیستند.

کاربردهای چراغ قوه یووی

چراغ قوه های UV (یووی) برای تشخیص مواردی مختلفی مانند شناسایی صحنه جرم توسط ماموران قانون ، تشخیص ادرار حیوانات خانگی مثل گربه و سگ ، پیدا کردن طعمه های ماهیگیری ، تشخیص سنگ های معدنی ، شکار عقرب ، یافتن نشت کولر ، رادیاتور و قسمت های مختلف ماشین ، شناسایی پاسپورت ، کارت شناسایی ، ضد عفونی آب ، مواد خوراکی ، تجهیزات پزشکی و لوازم صنعتی از جمله کاربردهای مهم چراغ قوه و لامپ های یووی است.

هنگام انتخاب چراغ قوه یووی باید به طول موج آن دقت داشته باشید زیرا موارد گوناگون در طوج های مختلف مشاهده می شوند و برای به دست آوردن نتیجه بهتر هر چه طول موج کوتاه تر باشد قدرت اشعه بیشتر بوده و موارد بهتر دیده می شوند.

در هنگام خرید هر نوع چراغ قوه ای ابتدایی ترین و مهم ترین گزینه این است که چراغ قوه برای چه کار می خواهید؟ چراغ قوه های مختلف اهداف متفاوت دارند.

شرکت ایران مهر عرضه کننده لامپ های یووی

یکی از کاربردهای رایج چراغ قوه یووی کشف و پروش عقرب است. بعضی از گونه های عقرب هنگامی که در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش uv قرار می گیرند می درخشند. عقرب ها در همه نقاط کره زمین و نواحی گرمسیر به جزء تعداد خیلی کمی در نواحی سردسیر مثل قطب جنوب زندگی می کنند. این موجودات بیشتر در زیر سنگ ها و برگ ها پنهان می شوند.

دانشمندان هر کدام نظریه خاص خود را از وجود ماده فلورسانس در بدن عقرب دارند
• برخی از آن ها می گویند که درخشش به آن ها کمک می کند که متوجه شوند که بر روی سطح یا زیر زمین قرار دارند یا خیر
• محافظت عقرب از نور خورشید

• به آنها کمک می کند تا یکدیگر را پیدا کنند.

نکته پایانی

توجه داشته باشید برای بررسی و تست اشعه یووی به مدت طولانی عقرب ها یا دیگر حشرات و حیوانات را در معرض این اشعه قرار ندهید زیرا باعث آسیب و رنجش آن ها خواهد شد.

نور ماوراء بنفش به پوست و چشم انسان آسیب می زند به هنگام استفاده توصیه می شود از عینک های مخصوص و لباس مناسب استفاده کنید.