لامپ یووی

آیا لامپ‌های کم‌مصرف می‌توانند بر بینایی ما تاثیر بگذارند؟

لامپ یووی ،در مقاله‌ای که هلن‌ والز (Hellen L. Walls) و همکارانش در سال ۲۰۱۱ در مجله بهداشت عمومی (NCBI: National Center for Biotechnology Information) چاپ کردند، به این مساله اشاره شده که افزایش مصرف لامپ‌های فلورسنت بعنوان یک راهکار برای کاهش تغییرات اقلیمی احتمال دارد که منجر به افزایش بیماری‌های چشمی شود.

این پژوهشگران به این نکته اشاره کرده‌اند که لامپ‌های فلورسنت ممکن است بیماری‌های چشمی که به طور مشخص با امواج ماورای بنفش در ارتباط هستند را تا مرز ۱۲ درصد افزایش دهند. به گفته این محققان و بر اساس آمارهایی که اعلام کرده‌اند، افزایش ۳۰۰۰ مورد آب مروارید و ۷۵۰۰ مورد زائده موسوم به ناخنک (Pterygia) را که سالانه در استرالیا گزارش می‌شود، می توان با این مساله در ارتباط دانست. این محققان در انتهای مقاله خود به نظارت هر چه جدی‌تر بر ساخت این نوع لامپ‌ها تاکید کرده‌اند.

لامپ‌های کم‌مصرف چگونه می‌توانند تاثیرگذار باشند؟

مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور لامپ‌های کم‌مصرف و سوسو زدن آن‌ها از جمله فاکتورهایی است که بر میزان تاثیرگذاری آن‌ها بر بدن ما نقش دارد. لامپ‌های کم‌مصرفی که سوسو می‌زنند می‌تواند بر افرادی که نسبت به نور حساس هستند، تاثیرگذار باشند. سوسو زدن لامپ‌های کم‌مصرف و فلورسنت می‌تواند برای کسانی که به بیماری‌هایی مانند اوتیسم، صرع، جذام، سندروم خستگی مزمن، بیماری لایم مبتلا هستند و یا مشکل سرگیجه دارند؛ دردسرآفرین باشد.

سازمان بهداشت کشور انگلستان بر اساس تحقیقاتی که در زمینه لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFLs) انجام داده، توصیه می‌کند که بیش‌تر از یک ساعت در روز در فاصله کم‌تر از ۳۰ سانتی‌متری این لامپ‌ها نباشید این واقعیت را در نظر داشته باشید که همه اشکال لامپ‌های کم‌مصرف لزوماً مشکل‌زا نیستند اما قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آن‌ها بالاخص زمانی که فاصله ایمن را با آن‌ها رعایت نکنید، می‌تواند تاثیری مشابه آنچه که از امواج ماورای بنفش خورشید انتظار داریم را بر پوست بدن ما ایجاد کند.

احتیاط‌ها را جدی بگیرید

همانطور که اشاره شد، امکان تاثیرگذاری لامپ‌های کم‌مصرف بر بدن انسان وجود دارد لذا در صورتی که شما هم جزو مصرف‌کنندگان این محصولات هستید، حتماً باید توجه داشته باشید که ساعت‌هایی که در معرض نور آن‌ها قرار می‌گیرید، محدود و مشخص باشد. نکته بسیار مهم‌تر درباره لامپ‌های کم‌مصرف، آسیب‌های ناشی از شکستگی آن‌هاست.

اگر به هر دلیل لامپ کم‌مصرفی شکست، سریع کودکان و بالاخص زنان باردار را از اطاق خارج کنید. بهتر که تا چند روز کسی وارد آن اتاق نشود. استفاده از ماسک و دستکش برای جمع‌آوری تکه‌های لامپ‌های شکسته ضروری است. دستگاه تهویه مطبوع را نیز سریعاً خاموش کرده و پنجره‌ها را باز کنید. پوست شما و حتی ریه‌هایتان به هیچ‌وجه نباید با لامپ شکسته تماس پیدا کند.

کاغذهای مقوایی و یک کیسه پلاستیک جهت برداشتن قطعات کفایت می‌کند. به خاطر داشته باشید که استفاده از جاروبرقی برای جمع‌آوری قطعات شکسته لامپ‌های کم‌مصرف، ۱۰۰ درصد ممنوع است. توصیه می‌شود که بقایای لامپ را نیز تحت هیچ شرایطی به سطل آشغال نیندازید و آن را هم در منزل نگاه ندارید، مراکز و غرفه‌های بازیافت بهترین مکان جهت تحویل دادن بقایای لامپ‌های کم‌مصرف شکسته هستند، پس لطفاً به مسوولیت شهروندی خود عمل کنید.

برچسبها : فروش لامپ یووی در اصفهان ، لامپ یووی اصفهان ، فروش لامپ یووی اصفهان