استفاده لامپ یووی در گندزدایی آب

استفاده لامپ یووی در گندزدایی آب

بکارگیری پرتو فرابنفش UVدر فرایند پالایش آب و تصفیه فاضلاب روشی شناخته شده برای جایگزینی مواد شیمیایی گندزدا از قبیل کلر میباشد. پرتو فرابنفش عمل ضد عفونی را به طور موثر و بدون تولید ترکیبات مشکل زای جانبی ناشی از گندزداهای شیمیایی از قبیل کلر انجام میدهد.
طول موج ۲۵۴ نانومتر موثرترین طول موج می باشد ، آبی که باید گندزدایی شود از میان لامپ تخلیه الکتریکی محتوی بخار جیوه با فشار پایین و جدار منعکس کننده تابش عبور کرده و بدین ترتیب به سپری شدن زمان مورد نیاز گندزدایی موثر و مطمئن تامین می گردد .
توان مصرفی در این سیستم در حدود ۱۰ تا ۲۰ وات برای هر متر مکعب آب در ساعت است.

– برخی مزایای یووی مانند:

عدم تغییر طعم، بو، رنگ و pH  آب،
عدم کاربرد مواد شیمیایی و تولید مواد حد واسط شیمیایی (بر خلاف ضدعفونی کننده هایی نظیر کلر)،
عدم نیاز به فضای وسیع و زمان طولانی،
ویژگی های منحصر بفردی به این تکنولوژی بخشیده است.
– یووی یک سیستم کاملا به صرفه از نظر اقتصادی است و هزینه نصب یونیت های یووی خیلی کمتر از تصفیه آب با مواد شیمیایی خواهد بود.
– هزینه سرویس و نگهداری این سیستم ها نیز خیلی کم است و یک یونیت یووی خانگی از نظر مصرف برق تقریبا در حد یک لامپ معمولی است.

 استفاده لامپ یووی در گندزدایی آب

کاربرد لامپ هایUV در ضدعفونی کردن آب

در منازل، رستوران ها، هتل ها، کشتی ها و …
در صنایع شستشوی مواد غذایی ( جهت شستشوی سبزیجات، میوه، ماهی، غذاهای دریایی که قبل از بسته بندی باید با آب عاری از هرگونه میکروارگانیسم شسته شوند )
صنایع نوشابه سازی
صنایع لبنیات سازی
صنایع داروسازی و لوازم آرایشی
بیمارستان ها و آزمایشگاه ها
جهت استریلیزه کردن فیلترهای کربن و رزین های تبادل یونی که محیطی مناسب برای پرورش میکروارگانیسم ها می باشد.
جهت استریلیزه کردن غشاهای نیمه تراوا ( ممبرین ) که سبب در سیستم RO و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها روی غشای نیمه تراوا و کم شدن سرعت نفوذ می شود.

مشخصات فنی

اساس کار استریلیزه کننده های UV به شرح ذیل است: آب از فضای بین لبه داخلی از جنس استنلس استیل و لبه خارجی لوله از جنس کوارتز می گذرد. لامپ ماورای بنفش در لبه خارجی قرار گرفته است. لامپ UV در تماس با آب نمی باشد، لامپ تا ۴۰ درجه سانتیگراد گرم می شود که مناسب ترین درجه حرارت برای عملکرد لامپ است. تمامی استریلیزه کننده های UV قدرت کافی برای ایجاد ۳۰۰۰۰ میکرووات بر ثانیه برای هر سانتیمتر مربع در ۷۵۰۰ ساعت دارند که پس از این مدت لامپ ها باید تعویض شوند. تمامی مدل های دستگاه ها در یک پوشش مناسب قرار گرفته اند که تمامی اجزای الکتریکی و مکانیکی داخل آن قرار می گیرند.

نکته مهم در انتخاب دستگاه UV مناسب برای استخر :

لامپ های UV  به دو دسته LP  یا کم فشار و MP  یا فشار متوسط تقسیم می شوند. لامپ های  فشار متوسط تولید اشعه ماوراءالبنفش با طول موج ۲۵۴ نانومتر می کند، که به طول موج بهینه ۲۶۰ نانومتر بسیار نزدیک است.
بازدهی این لامپها نسبت به انرژی مصرفی آنها بسیار بالا می باشد. حدود٩۵% طول موج تولید شده در ناحیه ۲۵۳/۷ نانومتر قرار دارد.
در مقایسه با لامپ های کم فشار، لامپ های فشار متوسط تولید کننده ی ضعیف تری برای طول موج های ضد باکتری می باشد. بازدهی لامپ های با فشار متوسط نسبت به انرژی مصرفی آنها کم می باشد؛ در عوض نفوذ پذیری پرتو ساتع شده از آنها به خاطر شدت بالای آن بیشتر از لامپهای کم فشار است.
نکته اساسی در این است که تنها لامپ های MP  هستند که توانایی از بین بردن ترکیبات جانبی کلر را دارند. به همین دلیل سیستم های گندزدایی UV  مختص استخرهای شنا تنها با این لامپ ها عرضه میشوند.

علیرغم مواردی که گفته شد، در استفاده از سیستم های یووی به برخی از نکات مهم باید توجه کرد:

– یووی از نظر تاثیر بر روی ویروس ها قوی تر از کلر عمل می کند؛ اما به طور کلی حساسیت میکروارگانیسم ها به اشعه متفاوت است.  بدین معنی که از نظر شدت تاثیر بر روی هرکدام از ویروس ها و میکروارگانیسم ها متفاوت عمل می کند و به عنوان مثال ممکن است برای حذف برخی از ویروس های بیماریزا به دوزهای بالاتری از اشعه نیاز باشد.
– خاصیت ضدعفونی کننده یووی فقط در صورتی موثر است که منبع آلودگی میکروبی قبل از سیستم یووی وارد آب شده باشد.
– در مواردی  که برای عملیات نگهداری و یا جایگزینی سیستم یووی نتوان جریان آب را متوقف کرد؛ ممکن است نیاز به یونیت های موازی باشد که در کنار هم نصب شوند.
– آهن و منگنز بر روی سیستم یووی اثر سوء دارند و موجب کاهش انتقال انرژی از لامپ می شوند. بنابراین در مورد آبهایی که میزان سختی بالایی دارند، می بایست از سیستم های پیش تصفیه نظیر نرم کننده های آب  برای حذف آهن و منگنز استفاده کرد.
– وجود آلاینده های ارگانیک و غیرارگانیک محلول در آب می تواند کارایی سیستم یووی را کاهش بدهد و باید قبل از پرتودهی از آب پاکسازی شوند.
– در صورت آلودگی شدید باکتریایی آب ممکن است به دوزهای بالایی از اشعه نیاز باشد و یا از پرتودهی همراه با یک روش شیمیایی استفاده شود.
– سیستم های یووی به طور معمول در دمای ۲ تا ۴ درجه سانتی گراد به طور مطلوب عمل می کنند و کاهش یا افزایش دمای آب می تواند در روند گندزدایی آب اختلال ایجاد کند.

 کاربرد سیستم های یووی در گندزدایی آب استخر

تمام استخرهای عمومی و خصوصی برای کاهش بار میکروبی آب و عدم انتقال میکروارگانیسم های بیماریزا، نیاز به یک روش گندزدایی موثر و مطمئن دارند.
به طور سنتی و معمول مواد شیمیایی ضدعفونی کننده حاوی کلر برای این منظور استفاده می شوند؛ اما استفاده از کلر به دلیل ایجاد مواد حد واسط شیمیایی مانند کلرامین ها ممکن است با ایجاد مشکلاتی همراه باشد.
تشکیل کلرامین به دلیل فرایند احیای کلر با آمونیوم یا اوره است که از بدن شناگران وارد آب می شود. همین ماده علت اصلی قرمزی چشم ها، التهاب پوست و بوی خاص استخر می باشد و حتی این ماده  مظنون به سرطانزایی در انسان نیز هست.
– استفاده از یک سیستم گندزدایی یووی (اشعه فرابنفش) در استخر موجب کاهش قابل ملاحظه غلظت ماده کلرامین تا ۵۰ درصد بدون هیچ گونه افزایشی در بار میکروبی آب می شود. این کاهش می تواند به علت تخریب کلرامین به واسطه اشعه و همچنین نیاز به دوز کلر مورد نیاز کمتر برای گندزدایی همزمان با یووی باشد.
– مزیت دیگر استفاده از سیستم یووی و کاهش میزان تولید کلرامین در آب، افزایش عمر مفید کفپوش استخر و فضای اطراف آن است.
– نصب سیستم یووی در استخر موجب کاهش بار میکروبی تام آب و غیرفعالسازی اسپور باکتری ها، کیست های انگلی مثل ژیاردیا و اووسیست کریپتوسپوریدیوم می شود که در برابر کلر مقاوم هستند.
– اشعه یووی شمارش باکتری لژیونلا را در آب به شدت کاهش می دهد که عامل بیماری ریوی خطرناک لژیونر است و در این آب ها به طور معمول قابلیت تکثیر دارد.
– اشعه یووی مواد ارگانیک یا آلی آزاد شده در آب را اکسید و غیرفعال می کند.

جهت مطالعه ی بیتشر روی لینک های زیر کلیک کنید:

کاربرد لامپ یووی

مزایای لامپ یووی

چاپ یووی ومزایای آن

فواید اشعه یووی

کاربرد لامپ یووی در آزمایشگاه

لامپ یووی چیست؟